Ràdio Santvi | 107.4FM ~ Informació local de Sant Vicenç de Montalt i el Maresme Ràdio Santvi | 107.4FM ~ Informació local de Sant Vicenç de Montalt i el Maresme Ràdio municipal i diari digital del municipi de Sant Vicenç de Montalt (Maresme). Informació de Sant Vicenç de Montalt, Caldes d'Estrac i Sant Andreu de Llavaneres.

Gratuïtat, EROS i seguretat viària. Els punts calents del primer dia sense peatges al Maresme

Ahir a les 8 del vespre ja van començar a retirar-se les barreres del peatge d’Arenys, i també del peatge de La Roca, que són els més propers a les 3 viles, entre molts d’altres. I és que, avui, circular per l'autopista que passa pel Maresme és gratuït, així com ho són el tram de la AP-2 entre Saragossa y El Vendrell, el tram de la AP-7 entre la frontera francesa y Tarragona i el tram de la C-33 entre la Ciutat Condal i Montmeló. En total, 556 quilòmetres d'autopista queden lliures de peatges a Catalunya.

I això serà així durant els pròxims anys, si més no, fins que el Govern Espanyol no estableixi un nou model de pagament per a totes les vies d’alta capacitat de l’Estat, tal com dicta la Unió Europea que haurà de fer abans del 2024.

Per això, a partir d’ahir al vespre ja es podia sentir una multitud de clàxons en senyal de celebració d’uns sorpresos conductors que no esperaven que els peatges estiguessin alliberats fins avui i que ja ahir a última hora es van trobar amb les instal·lacions sense barreres. I també per celebrar la fi de la concessió, l'entitat “Preservem El Maresme”, que és una plataforma fa més de vint anys que lluita per la gratuïtat de la via, va organitzar per ahir a la nit una festa prop del peatge de Vilassar, que és el més antic de tot l’Estat.

Tot i això, no tot són bones notícies, i és que el fet que aquestes quatre autopistes passin a ser gratuïtes deixa sense feina el personal de peatges, dels centres d'atenció i els de les oficines centrals. 

El grup Abertis ha aconseguit pactar amb els sindicats un acord per acomiadar 340 treballadors. Inicialment, l'ERO plantejava l'extinció de 348 contractes, però s'han salvat vuit llocs de treball. Les condicions inclouen 45 dies per any treballat, la indemnització màxima per acomiadament improcedent. La indemnització mínima serà de 45.000 euros. A més, s’ha pactat una compensació lineal de 7.500 euros per aquells treballadors amb una antiguitat mínima de 12 anys i un pla de recol·locació externa.

L'ERO no afectarà, però, el personal encarregat de les tasques de conservació i manteniment de les vies, que continuarà treballant tres mesos més; temps suficient per adjudicar el servei a una altra empresa, de la qual passaran a formar part després. A més, si es defineix un nou model de gestió per a aquestes vies, i Abertis hi participés, hi ha un compromís de recontractar aquests treballadors almenys fins al març del 2024. 

Els sindicats estan satisfets amb les condicions, segons explica Ivan Orpella, secretari general de Comissions Obreres a Abertis, que apunta, però, que es perden 340 llocs de treball "estables i amb bones condicions al llarg de molts anys". Afirma que "hi ha un sector que s'acaba on hi havia una ocupació de qualitat". 

Amb la desaparició dels peatges la concessionària ha aplicat, des d’aproximadament fa un any i mig, 3 expedients laborals que han acabat amb més de 600 acomiadaments.

I un altre debat que ha posat sobre la taula la gratuïtat dels peatges és la seguretat viària. Segons el portaveu de l'entitat “Preservem El Maresme”, Antoni Esteban, l’alliberament de la infraestructura no suposarà un col·lapse de la via ni un increment del flux de vehicles que arribi a ser problemàtic. A més, apunta que els estudis que ha fet la mateixa Generalitat així ho demostren.

En aquesta línia, la plataforma afirma que hi ha més avantatges que inconvenients, ja que una de les coses que s'aconseguirà amb l'alliberament de l'autopista, per exemple aquí al Maresme, és la pacificació de la N-II i, per tant, la reducció dels accidents de trànsit.

Una opinió, potser, més prudent és la que mostra Josep Bellonch, el Cap de la Policia Local de Sant Vicenç de Montalt. Ahir, en una entrevista que podeu recuperar intègrament al nostre podcast, el nostre compte d’IVOOX, i a la nostra web, radiosantvi.cat, sostenia que, per molt que els estudis puguin treure unes conclusions o unes altres, què passarà amb la seguretat viària i de quina manera augmentarà o disminuirà el flux de vehicles, tant a la C-32 com a la N-II, no se sabrà de manera completament certa fins que succeeixi.

A més, apunta que no només s’haurà de tenir en compte la seguretat i el flux viari a les carreteres convencionals més utilitzades abans de la gratuïtat, com a la N-II, i a les mateixes autopistes alliberades, sinó també a les carreteres que portin o serveixin d’accés a aquestes. El cas que tenim més a prop és el de l’antiga carretera de Sant Vicenç, la 50 34 (BV-5034).